Kako menopauza utječe na zdravlje kostiju?

Menopauza je normalan i prirodan proces u životu svake žene. Estrogen je zaslužan za zaštitno djelovanje na zdravlje kostiju, zglobova, arterija i mozga. Zbog njegovog postepenog prestanka stvaranja, svi ovi organi postaju manje zaštićeni pa im je dodatnu snagu i potporu osiguravamo putem adekvatne prehrane i pomno odabranih dodataka prehrani.

 

Smanjena razina estrogena negativno se odražava na zdravlje kostiju koje postaju sve poroznije te sklonije prijelomima i pri posve malim opterećenjima. U postmenopauzi čak više od 50 % žena ima smanjenu koštanu masu koja dovodi do osteopenije, odnosno osteoporoze. Osteoporoza je metabolička bolest kostiju koja nažalost nema upozoravajućih simptoma te je od izuzetne važnosti prevenirati njezin nastanak. Rizik od prijeloma povećava se jer oslabljene kosti nisu u stanju podnijeti uobičajena mehanička opterećenja.

Zašto su baš žene i starije osobe izložene većem riziku? Kosti su živo tkivo, one se tijekom cijelog našeg života izgrađuju i razgrađuju. Tako je tijekom rasta izgradnja izraženija u odnosu na razgradnju, u dobi između 30 i 50 godina oba procesa su u ravnoteži, dok u starijoj dobi dominira razgradnja. Stoga je poželjno u mladosti ostvariti što kvalitetnije kosti kako bi ostalo što više prostora za kasnije neminovne gubitke. Također, žene su (većinom) sitnije građe od muškaraca, što je jedan od čimbenika rizika.

 

Možemo li prevenirati osteoporozu?

Prevencija uključuje pravilne prehrambene navike i općenito zdravi način života. Prvi korak prevencije je uravnotežena prehrana bogata kalcijem i vitaminom D. Poznata je uloga kalcija u mineralizaciji kostiju i zubi zbog čega je njegov adekvatan unos bitan još u razdoblju rasta i razvoja. Najbolji izvor kalcija su mlijeko i mliječni proizvodi, dok se vitamin D može sintetizirati u koži pod utjecajem sunčevog zračenja. U hrani se vitamin D nalazi u vrlo malim količinama poput plave ribe, jetre te žumanjka jajeta, stoga se rizičnim skupinama (kao što su osobe starije dobi, trudnice, osobe s bolestima jetre, bubrega ili oboljeli od osteoporoze) preporučuje nadoknaditi ga svakako putem dodatka prehrani.

Isto tako, valja obratiti pažnju na neke čimbenike koji mogu smanjiti apsorpciju kalcija poput alkohola i kofeina. Nadalje, visok unos proteina može pojačati izlučivanje kalcija zbog čega žene u menopauzi trebaju obratiti pažnju na unos proteina, posebice životinjskog podrijetla, kako ne bi narušio mikrostrukturu kostiju.

Kako bi održali koštanu masu adekvatnom:

  • Kalcij je najbolje osigurati mlijekom i mliječnim proizvodima. Prednost dajte proizvodima s manjim udjelom masti jer imaju jednaku količinu kalcija kao i punomasni proizvodi.
  • Unos kalcija rasporedite u nekoliko mliječnih obroka tijekom dana, kako bi postigli najbolju apsorpciju ovog minerala. Za odrasle osobe preporučeni unos je 800 mg, dok je za oboljele od osteoporoze preporučena vrijednost gotovo dvostruko veća - 1500 mg.
  • Osim mliječnih proizvoda, kalcijem je bogato i zeleno lisnato povrće (kelj, brokula) zatim orašasti plodovi, grah, suhe marelice i smokve, sjemenke sezama i suncokreta te sitna plava riba koja se jede zajedno s kostima.
  • Vitamin D najbolje je nadoknaditi iz dodataka prehrani, pogotovo u jesenskim i zimskim mjesecima kada je njegova koncentracija u krvi najniža.
  • Smanjite konzumaciju alkohola i kofeina te prestanite pušiti. Pretjerana konzumacija kave može uzrokovati otpuštanje kalcija iz kosti, stoga svoju treću šalicu kave zamijenite nekim drugim prirodnim napitkom.
  • Postupno ograničite dnevni unos soli. Temeljite vašu prehranu na svježim, minimalno procesiranim namirnicama i količina soli će se značajno smanjiti.
  • Redovito vježbajte! Uključite vježbe snage te vježbe s utezima u svoju rutinu. Naime, tjelesna aktivnost može smanjiti rizik od prijeloma.

 

Vitamin K2 je treći kotačić, uz vitamin D3 i kalcij

Uz kalcij i vitamin D koji se oduvijek povezuju sa zdravljem kostiju, postoji još jedan vitamin kojeg ne smijemo smetnuti s uma kada govorimo o kostima. Riječ je o vitaminu K koji, kao i vitamin D, pripada skupini vitamina topljivih u mastima te dolazi u dva oblika. Znanstveno potvrđena uloga vitamina K1 je u zgrušnjavanju krvi. Međutim, u posljednja dva desetljeća sve više se istražuje i uloga drugog oblika vitamina K2 u metabolizmu kostiju. Vitamin K2 ima važnu ulogu u metabolizmu kalcija, najvažnijeg minerala koji izgrađuje naše kosti i zube. Naime, vitamin K2 sudjeluje u aktivaciji proteina koji vežu kalcij čime vitamin K2 direktno utječe na rast i razvoj kosti.

Brojne studije koje su za ispitanike imale isključivo žene u menopauzi, pokazale su kako uzimanje vitamina K u obliku dodatka prehrani može imati značajne blagotvorne učinke na zdravlje kostiju. Isto tako, uzimanje vitamina K2 može utjecati na smanjenje broja fraktura kralježnice, kuka i kostiju udova. S obzirom na rezultate studija, u Japanu je vitamin K2 i službeno preporučen kao prevencija osteoporoze.

Posebno se ističe međudjelovanje vitamina K2 i vitamina D3 te važnost zajedničkog uzimanja. Tako su istraživanja pokazala kako njihova kombinacija utječe na značajno povećanje gustoće kostiju jer omogućuju učinkovitiju ugradnju kalcija u kost.

Vitamini D3 i K2 dolaze u novom obliku, u kombinaciji s kolagenom tip II (UC-II®) i vitaminom C, u dodatku prehrani MOTION SUPPORT+ koji sadrži sve nutrijente za održavanje zdravlja hrskavice, kosti i mišića. 

 

 

Dodatno

Prijavite se na naš newsletter & pratite nas na Facebooku i Instagramu