Ključ zdravlja starijih osoba leži u jakim mišićima

Primjećujemo kako sve teže nosimo vrećice iz kupovine, teže se penjemo stepenicama, a nakon igre s djecom i unucima nerijetko nas bole koljena. Sve su to prirodne promjene u našem organizmu, a radi se o gubitku mišićne i koštane mase.

 

Gubitak mišićne mase kao i smanjenje snage i funkcije mišića povezano s dobi službenog je naziva sarkopenija. Sarkopenija se javlja već nakon 40. godine života, a ubrzava nakon 70. godine. Sarkopeniju karakterizira slabljenje tjelesnih funkcija, povećani rizik od padova te gubitak mišićne i koštane mase. Nakon tridesete godine prirodni fiziološki gubitak mišićne mase iznosi između 3 i 5 % svakih deset godina, a tijekom života izgubimo otprilike 30 % mišićne mase.

 

Zašto su mišići toliko važni za zdravlje

Osobe koje žive sjedilačkim načinom života vrlo vjerojatno će patiti od izražene sarkopenije u starijoj dobi. Izležavanje pred televizorom siguran je put prema značajnom gubitku mišićne mase. Mišićna masa je izrazito bitna komponenta našeg zdravlja, a prilično je podcijenjena. Mišićna masa i snaga nisu samo bitne za tjelesnu aktivnost, već i za svakodnevni život. Mišići su važni za održavanje adekvatne tjelesne mase jer upravo oni troše energiju, stoga što ih je više, tijelo ima bolju kontrolu nad tjelesnom masom. Postoje dokazi koji ukazuju kako zdrava mišićna masa igra važnu ulogu u prevenciji kroničnih bolesti. Primjerice, mišići su primarno mjesto za pohranu glukoze iz krvi te su ključni za održavanje adekvatne razine glukoze u krvi. Pa tako metaboličke promjene u mišiću mogu dovesti do inzulinske rezistencije, metaboličkog sidroma i pretilosti. Također, mišići imaju sposobnost komunikacije s ostalim organima u našem tijelu i to pomoću molekula miokina. Ovi glasnici mišića podupiru rad kostiju, gušterače, jetre i masnog tkiva.

Slaba mišićna masa uzrokuje tjelesnu nestabilnost i bol u dijelovima tijela koji pružaju strukturalnu potporu poput boli u donjem dijelu leđa, koljenima i stopalima. Veća mišićna masa osigurava više stabilnosti, jače zglobove i kosti i manji rizik od padova koji uzrokuju lom kuka i druge ozlijede.

Sile iz mišića pomažu održavati hrskavicu u zglobovima i diskove u kralježnici zdravima, jer s obzirom da ova tkiva nemaju opskrbu krvlju, oslanjaju se na kretanje kojim se hrane i uklanjaju otpadne tvari. Bez kretanja ta tkiva propadaju, postaju lomljiva i tanka što rezultira osteoartitisom i drugim degenerativnim bolestima. Činjenica je da kretanje smanjuje rizik od pojave artitisa, a ne doprinosi njegovom razvoju kako mnogi misle. Veća mišićna masa omogućuje više kretanja i veću slobodu te bolju kvalitetu života starijih osoba.

 

Starije osobe bi trebale izvoditi vježbe otpora

Iako je gubitak mišićne mase neminovan, sarkopeniju ipak možemo usporiti i odgoditi. Rješenje je redovito bavljenje tjelesnom aktivnošću, ali ne bilo kojom. Preporuke za tjelesnu aktivnost uglavnom su usmjerene na kardiovaskularno zdravlje te savjetuju primjerice najmanje 30 minuta brzog hoda dnevno. Međutim, starije osobe bi, za jačanje mišićne snage, trebale izvoditi vježbe snage odnosno otpora. To su vježbe koje koriste lagane utege ili elastične trake za vježbanje te, s obzirom na individualne sposobnosti, podrazumijevaju podizanje ruku/ nogu i primjerice izvođenje sklekova uza zid ili čučnjeva sa stolice.

 

Preduvjet za tjelesnu aktivnost su zdrave kosti i zglobovi

Otegotne okolnosti odnosno razlozi zašto starije osobe izbjegavaju tjelovježbu su tipične boljke treće životne dobi. Artritis, bolovi u zglobovima, slabe kosti te prekomjerna tjelesna masa navode se kao glavni razlozi. Međutim, radi se o začaranom krugu kojeg valja razbiti. Mirovanje zbog primjerice artitisa dovest će do jačeg propadanja mišićne mase, kao što će izbjegavanje kretanja radi debljine dovesti do još većeg porasta tjelesne mase. Potrebno je redovito provoditi tjelovježbu koja je primjerena zdravstvenom stanju, te tjelesnu aktivnost shvatiti kao terapiju i provoditi je sustavno kako se provodi primjerice terapija lijekovima.

Osim tjelovježbe, ojačati kosti, mišiće i zglobove možemo adekvatnom prehranom bogatom vitaminima C, D3 i K2, a mišiće unosom dovoljne količine proteina.

Dodatnu potporu zdravlju sa svrhom jačanja koštane i mišićne mase pruža MOTION SUPPORT+, dodatak prehrani koji sadrži posebni patentirani kolagen naziva UC-II®, vitamin D₃, vitamin K₂ te vitamin C.

 

 

Dodatno

Prijavite se na naš newsletter & pratite nas na Facebooku i Instagramu