Zašto uvrstiti L-karnitin u svoju nutritivnu rutinu?

L-karnitin pomaže kod brže i bolje regeneracije mišića sprječavajući mikro ozljede mišićnog tkiva koje nastaju prilikom vježbanja.

Karnitin je aminokiselina topiva u vodi koju tijelo sintetizira iz dviju esencijalnih aminokiselina - metionina i lizina posredstvom vitamina B6, niacina, željeza i vitamina C1.  U normalnim uvjetima jetra i bubrezi sintetiziraju dovoljne količine karnitina potrebne našem tijelu. Najveći prehrambeni izvor karnitina je hrana životinjskog podrijetla, iako ga u manjoj količini možemo pronaći i u pšenici, šparogama, avokadu i maslacu od kikirikija.

 

L-karnitin - biološki aktivni oblik karnitina

Biološki aktivni oblik karnitina u organizmu naziva se L-karnitin koji u stanicama sudjeluje pri transportu masnih kiselina u mitohondrije, a kao rezultat nastaje energija. Karnitin je jedan od najčešćih dodataka vegetarijanskoj prehrani, a na tržištu ga možemo pronaći u tri oblika: acetil-L-karnitin, propionil-L-karnitin te u najčešćem i najproučavanijem obliku: L-karnitinu1

 

Uloge L-karnitina u organizmu

Velik je broj pozitivnih rezultata koje su pokazale studije, a bavile su se upotrebom L-karnitina za ljudsko zdravlje. Znanstvenici smatraju kako su nasljedne genetske bolesti usko povezane s nedovoljnom sintezom karnitina u tijelu, stoga se pacijentima preporuča koristiti L-karnitin kao dodatak prehrani. Pacijentima na hemodijalizi također se preporuča koristiti L-karnitin kao dodatak prehrani, a dokazani su zaštitni učinci i kod upotrebe L-karnitina za zdravlje srca i krvnih žila2.

L-karnitin također pomaže kod brže i bolje regeneracije mišića sprječavajući mikro ozljede mišićnog tkiva koje nastaju prilikom vježbanja1. Uz sve navedeno, pomaže i boljem i zdravijem izgledu kože. Pitate se kako? Izlučujući masnoću iz krvi, L-karnitin paralelno smanjuje i sakupljanje masnoće u slojevima kože, što za rezultat daje manje masnu kožu, s manje prištića i mitesera3. Organi koji primarno koriste masne kiseline kao izvor energije sadrže najveću koncentraciju L-karnitina, poput srca, mozga i skeletnih mišića1.

Uloga L-karnitina najintenzivnije je istraživana kod mršavljenja, rekreacije i sportske aktivnosti. Sve masnoće koje unesemo hranom tijelo ne može upotrijebiti kao energiju bez L-karnitina.
L-karnitin je nosač masnih kiselina kroz staničnu membranu u mitohondrije pri čemu masne kiseline sagorijevaju te se koriste kao izvor energije. Više L-karnitina u organizmu posljedično doprinosi smanjenju taloženja masnih naslaga na tijelu, najviše na trbuhu, bokovima i stražnjici. Uz L-karnitin vježbanje je intenzivnije i manji je osjećaj umora u tijelu čime je postignut maksimalni učinak vježbanja1.

 

Krom (Cr) – značaj u preventivi i terapiji

Krom je esencijalni element u tragovima bitan za održavanje normalne razine šećera u krvi4. Krom povisuje razinu HDL („dobrog“) kolesterola5 te smanjuje razinu ukupnog kolesterola6. Najbolji izvor kroma je pivski kvasac, a u manjoj količini može ga se pronaći u nerafiniranim žitaricama i zrnju. Nutricionisti preporučuju dnevni unos kroma od 50 do 200 µg. S unosom kroma ipak treba pripaziti jer izrazito povišen unos (1000 µg i više) može uzrokovati oštećenja jetre i bubrega. Pojava dijabetesa tipa II u starijoj dobi povezana je s deficitom kroma u prehrani kroz dulji životni period.


Literatura

1. Fielding, R., Riede, Riede, L., Lugo, J.P., Bellamine, A. (2018) L-Carnitine Supplementation in Recovery after Exercise. Nutrients. 10 (3), 349, 1–17.

2. Fritz, I.B. (1959) Action of carnitine on long chain fatty acid oxidation by liver. Am. J. Physiol. 197, 297–304. doi: 10.1152/ajplegacy.1959.197.2.297.

3. Peirano, R.I., Hamann, T., Düsing, H.J. et al. (2012) Topically applied L-carnitine effectively reduces sebum secretion in human skin. J. Cosmet. Dermatol. 11 (1), 30–36. doi:10.1111/j.1473-2165.2011.00597.x 

4. Saner, G., Yüzbasiyan, V., Neyzi, O. et al. (1983) Alterations of chromium metabolism and effect of chromium supplementation in Turner’s syndrome patients. Am. J. Clin. Nutr. 38, 574–578.

5. Riales, R., Albrink, M.J. (1981) Effect of chromium chloride supplementation on glucose tolerance and serum lipids including high-density lipoprotein of adult men. Am. J. Clin. Nutr. 34, 2670–2678.

6. Wang, M.M., Fox, E.Z., Stoecker, B.J. et al. (1989) Serum cholesterol of adults supplemented with brewer’s yeast or chromium chloride. Nutr. Res. 9, 989–998.

 

 

 

Dodatno

Prijavite se na naš newsletter & pratite nas na Facebooku i Instagramu